Hoe facilitaire dienstverlening gaat zorgen voor een schone oceaan

Hoe facilitaire dienstverlening gaat zorgen voor een schone oceaan

‘We eten, drinken en ademen plastic’ kopt het NRC in een artikel van juni 2018. Las ik het goed…? Ik ben bang van wel. Ook onderstaande beelden voor de kust van Bali zijn ronduit triest te noemen. Als we met z’n allen op dezelfde manier blijven consumeren en produceren is er in 2050 meer plastic dan vis in zee. Een rapport van de Ellen MacArthur Foundation stelt dat de productie wereldwijd in een halve eeuw is verdubbeld. Elke minuut storten wij de inhoud van een vuilniswagen in zee. Elke minuut! Dat móet anders.

Als Facility Manager in hart en nieren vind ik dat onze beroepsgroep op moet staan om iets aan de plastic soep in onze oceanen te doen. We hebben immers een belangrijk rol in het proces rondom gebruik en afval. We zien wat er wordt gebruikt, brengen afvalstromen in kaart en kunnen meten én sturen op gedrag. Daar moeten we ons voordeel mee doen. Significant minder plastic is de enige echte oplossing. Overheden, bedrijven en consumenten; de hele wereld moet minder plastic produceren. We moeten met z’n allen op een plastic dieet.

Op de agenda

Om mee te beginnen: zet MVO op jouw strategische agenda. En op die van jouw directie. Stel jezelf de vraag: hoe groot is de impact van jouw organisatie, medewerkers en leveranciers op het milieu? Als je dit inzichtelijk hebt gemaakt, ken je jouw startpunt en weet je wat je kunt verminderen. Een hulpmiddel is de MVO Prestatieladder. Deze norm maakt maatschappelijk verantwoord ondernemen concreet, objectief en aantoonbaar.

Verbruik verminderen

Met kleine aanpassingen in de dienstverlening kunnen we al snel ons verbruik verminderen. Zo worden op veel kantoren nog enorme hoeveelheden plastic wegwerpbekertjes gebruikt. Door medewerkers te voorzien van een hervulbare drinkfles bespaar je al snel vijf plastic bekertjes per dag. Dit zijn ongeveer 1300 bekertjes per persoon per jaar. Maar ook het gebruik van maar één wegwerpbeker per dag scheelt al een slok op een borrel.

Nog een aantal praktische tips om simpel én snel te besparen op kantoor:

  • Verkies e-mail boven printen, fax of post. Druk alleen bladzijden (dubbelzijdig!) af die je echt nodig hebt.
  • Gebruik een iPad of een ander device voor het maken van notities.
  • Breng lege inkt- en tonerpatronen naar de leverancier terug om te opnieuw te laten vullen.
  • Geef versleten of defecte elektronische apparaten aan verenigingen die ze een tweede leven kunnen geven.
  • Reis wijs: neem de trein of pak de fiets als je naar kantoor toe moet.
  • Of werk lekker thuis. Via apps als FaceTime of Zoom kun je je collega’s ook bewonderen.

Trek dit door naar je privé leven om écht verschil te maken. Bijvoorbeeld door tijdens het boodschappen doen gebruik te maken van een herbruikbare tas, in plaats van steeds een nieuwe plastic tas. Of koop koffie of thee in grote verpakkingen in plaats van kleine. Zo produceer je minder afval én spaar je geld uit. Sowieso kunnen we leren van de supermarkt. Of denk er eens over na om een statiegeldsysteem in te voeren om recycling te stimuleren. Voor allerlei soorten voorwerpen is dit van toepassing, bijvoorbeeld jerrycans of verpakkingsmateriaal. En kijk of er een ecolabel op jouw kantoorartikelen staat.

Van bezit naar gebruik

Naast consuminderen ben ik een groot voorstander van het afnemen van diensten. Oftewel: om spullen of grondstoffen alleen te gebruiken als je ze daadwerkelijk nodig hebt. Daarom volg ik de ontwikkelingen op het gebied van bezit naar gebruik op de voet. Zo participeren we in The Dutch Mountains; een gebouw dat wordt gebouwd met het ‘gebruik’ principe in het achterhoofd. The Dutch Mountains is een totaalconcept dat meer op een dienst dan op een gebouw lijkt. Niet meer betalen voor een lamp, maar voor het aantal lichturen dat je gebruikt, geen investering in een ergonomisch bureau, maar alleen afrekenen voor het aantal uren dat je gebruik maakt van deze gezonde werkplek. Licht, warmte, voedsel, meubilair, installaties en zelfs de gevels worden straks allemaal als diensten geleverd. Alles om zo min mogelijk te verbruiken.